Most recent comments
2021 in Books -- a Miscellany
Are, 2 years, 11 months
Moldejazz 2018
Camilla, 5 years, 4 months
Romjulen 2018
Camilla, 5 years, 11 months
Liveblogg nyttårsaften 2017
Tor, 6 years, 11 months
Selvbygger
Camilla, 1 month, 4 weeks
Bekjempelse av skadedyr II
Camilla, 11 months
Kort hår
Tor, 3 years, 11 months
Ravelry
Camilla, 3 years, 6 months
Melody Gardot
Camilla, 5 years, 5 months
Den årlige påske-kommentaren
Tor, 5 years, 8 months
50 book challenge
Camilla, 11 months, 3 weeks
Ten years ago
Nissebading
Tor
Controls
Register
Archive
+ 2004
+ 2005
+ 2006
+ 2007
+ 2008
+ 2009
+ 2010
+ 2011
+ 2012
+ 2013
+ 2014
+ 2015
+ 2016
+ 2017
+ 2018
+ 2019
+ 2020
+ 2021
+ 2022
+ 2023
+ 2024

Papirbasert reklame

Mandagen fikk jeg reklame i posten. Jeg har naturligvis et slikt "Uadressert reklame; neitakk"-klistremerke, men det stoppet ikke denne reklamen. Den var nemlig adressert. Den stopper heller ikke Byavisa, som stort sett består av reklame, og dessuten har reklame-innstikk, men det er en annen sak. Der tror jeg man må ha egne "Byavisa; neitakk"-klistremerker. Skjønt her i borettslaget er det slike postkasser med smal sprekk og lås, som bare postmannen har nøkkel til, så de slenger Byavisa på dørmatta. Ganske ukult, og dessuten er det rimelig uaktuelt å sette et klistremerke på døra.

Nuvel. Reklamen jeg fikk var i allefall adressert. Og avsenderen var slett ikke hvemsomhelst, det var B&H Photo, i New York. Jeg har jo handlet der et par ganger, så jeg er jo i kunde-registeret deres, men jeg synes allikevel det er litt merkelig at de velger å sende meg papirbasert reklame over kanskje en tredjedel av verden. Og det var slett ikke noen liten reklame, neida, det var en forholsvis solid katalog. Omtrent som de tre tegneseriebøkene om Opus, Lagunen og Dilbert som kom ut i "Tigerserien" fra Serieforlaget for en del år siden. I 1996 var det vel. En fin serie i grunnen. Her er det forøvrig nødvendig med litt oppklaring/folkeopplysning. Noen vil kanskje kalle det en digresjon.

The Academia Waltz var den første tegneserien Berke Breathed utga. Den ble trykt fra 1978-79 i avisa ved universitetet i Austin, Texas, der Breathed studerte. Steve Dallas og Saigon John, senere kjent som Cutter John, var med i denne serien. I 1980 begynte han så å tegne Bloom County, som i Norge gjerne er kjent som Opus. Serien er en såkalt "editorial cartoon", og i 1987 fikk Breathed en Pulitzer.

6. august 1989 sluttet denne serien å gå i Amerikanske aviser, men en snau måned senere dukket serien Outland opp. Han sa han hadde sluttet å tegne Bloom County fordi han følte den hadde stagnert, og åpnet derfor Outland med at Ronald-Ann, en mindre karakter fra Bloom County, gikk gjennom en dør, og kom til Outland. Ganske sprelsk og nyskapende, men etterhvert fulgte de fleste karakterene fra Bloom County etter gjennom døren, og Outland ble etterhvert som Bloom County, bare med rare bakgrunner. Outland gikk hver søndag frem til 1995, da flyttet Steve Dallas til California sammen med en mann, Opus dro til Sydpolen for å finne moren sin, og Breathed pensjonerte seg. Jeg tror denne serien også har gått under navnet Outland i Tommy & Tigern, men jeg er ikke skråsikker. Jeg har i allefall ikke bitt meg noe særlig merke i at denne og Bloom County har vært to forskjellige serier.

I 2003 dukket han imidlertid opp igjen, og tegner nå en serie han kaller Opus, som så vidt jeg skjønner er mye det samme som før, bortsett fra at Binkley har flyktet til Tibet for å bli evnukk, og aldri latt høre fra seg igjen. I følge mannen selv er grunnen til at han begynte å tegne at han følte det var for mye tøys på tegneseriesidene i amerikanske aviser, og dessuten for få tegnerserier på for liten plass. De siste 40 eller så stripene av Opus kan du lese hos Washington Post.

Det var det, da er vi back on track. Papirbasert reklame. Spørsmålet er hvorfor i alle dager B&H sender med denne brosjyren. Jo, det er åpenbart fordi de vil at jeg skal handle hos dem. Og det kommer jeg antagelig til å gjøre igjen, men ikke fordi jeg har bladd i en brosjyre. Hvis jeg blar i en brosjyre og ser noe jeg vil ha er det antagelig noe lite dill. Jeg er ikke av den typen som spontankjøper kjempedyre ting. Men hvis jeg vil ha en liten ting er det usannsynlig at jeg vil spare noe på å bestille den fra USA. Skulle jeg derimot kjøpt noe dyrt, som et nytt objektiv er det stor sannsynlighet for at jeg ville kjøpt det fra B&H, men da ville jeg sjekket prisen der uansett, og jeg har jo handlet der før (det er derfor de har adressen min) så jeg vet at de eksisterer.

Det er med andre ord dårlig bissniss å sende meg en slik brosjyre, og dessuten dobbelt forkastelig. Ikke bare er det unyttig papir som går rett i søpla (eller egentlig kommer jeg sikkert til å se i den, men B&H kommer ikke til å tjene noe på det), men det er også fraktet tvers over atlanteren så jeg kan resirkulere det her.

Det er forøvrig irriterende med folk so tror de vet hvor jeg bor, og sender meg ting jeg ikke har bedt om. I sommer for eksempel fikk jeg telefon fra Haugen Bok, som spurte om jeg hadde flyttet, for de fikk brevene de sendte meg i retur. Jeg tenkte at det kanskje kunne være en regning, for jeg hadde nettopp handlet noe derfra, og det hadde ikke sjokkert meg om jeg hadde rotet bort den orginale regningen i flyttingen. Jeg bekreftet i allefall at jeg hadde flyttet, og oppga adressen min i Molde, og en liten uke senere dumpet det noe reklame-søppel ned i postkassen, helt uprovosert. Akkurat som spam, bare værre. En annen lignende ting er at sist jeg bestilte noe som kom via UPS, som var nå i høst, sendte de regningen for fortollingen til der jeg bodde på Byåsen, fordi de hadde den adressen et eller annet sted i registret sitt. Ganske merkelig.

Vi har altså fastslått at det er bare teit av B&H å sende meg reklame. Men hva med Komplett-katalogen, som det reklameres heftig for på TV i disse dager. Hva er det med dét forresten? Reklamere for reklame? Det er sært det. IKEA gjør jo det samme, men de var faktisk så frekke at de oppfordret folk til å ta av "Uadressert reklame; neitakk"-klistremerkene sine, så de kunne få IKEA-katalogen. Men spørsmålet er om det har noen hensikt for Komplett å sende meg reklame. Nei, det har det nok ikke. Men det kunne hatt det. Grunnen til at det ikke funker på meg er at jeg uansett vet om fem-sju andre nettbutikker, og jeg pleier å sjekke prisene rundtomkring før jeg handler. Det kan derimot funke utmerket på noen som ikke pleier å handle datautstyr på nettet, men som forholder seg til Elkjøp og slike steder. Hvis de greier å lure slike til å tro at Komplett er den eneste nettbutikken for slikt i Norge er det jo penger å tjene. Det er naturligvis fortsatt forkastelig å bruke masse papir og energi på å forsøke å få folk til å øke forbruket sitt, men det kan i allefall forsvares fra et bissniss-ståsted, som betyr at det ikke er ren ondskap som driver dem, men snarere en blind tørst etter penger. Og det er jo alltid en trøst.

-Tor Nordam

Comments

Torgar,  17.11.05 20:35

Tor, SPAM er viktig, og det blir bare mer viktig jo større resusjer du forbruker. Tenk om vi kunne hogge hele regnskogen for å lage reklame for FPU. Blir ikke bedre.

Anders,  17.11.05 20:35

Jeg vet jo at man kan fikse slik at telefonselgere ikke ringer deg via Brønnøysundregisteret, så kanskje du kan gjøre det med reklamepost?

Anders,  17.11.05 20:39

Aha! Jeg oppdaget at du kan gjøre det. Gå hit og registrer deg mofo!

Camilla,  17.11.05 21:04

Vi er registrert i brønnøysundregisteret. det er der man får "uadressert reklame. nei takk"-klistremerke. Det hjelper uansett ikke mot adressert reklame, som er saken her.
dobbelt forkastelig var det dessuten at den var plastinnpakket.
jeg synes virkelig du burde sende dem en mail og si at dette faktisk gjorde deg MINDRE vennlig stemt overfor dem, og dermed mindre troende til å handle der.

Anders,  17.11.05 21:23

Men på det står adressert reklame da....

Tor,  17.11.05 21:45

Det er bare Camilla som konsekvent nekter å klikke på linker. Anders har delvis rett. Det gjelder for firmaer som driver med reklameutsending. De må sjekke sine lister mot Reservasjonslisten hver tredje måned, og kan ikke sende til deg hvis du står der. Det funker imidlertid ikke i dette tilfellet, av flere grunner. Amerikanske firmaer trenger naturligvis ikke sjekke listen, og heller ikke norske firmaer som sender ut reklame som en naturlig del av et kundeforhold, det vil si små mengder reklame fra firmaer du enten har registrtert deg hos selv, eller du nylig har handlet fra. Det funker dessuten bare på din folkeregistrerte adresse.

Arne,  18.11.05 00:26

Haugen bok. Er det Torgars familiebedrift? Ikke rart han er glad i spam :) Uff, nå høres jeg ut som Laffen.

Kristian,  18.11.05 00:38

Jeg tror bedriften borte i USA, vet nøyaktig hva de gjør når de sender deg reklame. Det er helt sikkert ikke dårlig buisniss, dette har nok sammenheng med at det du kjøpte av dem har rimelig god avanse. Selvsagt om du skal ha noe sjekker du flere steder, men ideen til å kjøpe noe, eller få lyst på noe kommer gjerne av å se i slike kataloger.

Og å si at reklame nødvendigvis øker forbruket, er nok riktig generelt sett, men effekten av den er nok primært at du endrer forbruket, og dermed er graden av forkastelighet, ikke fullt så høy. Om slik reklame dreier forbruket ditt mer over på forbruk som senker bruker av ressurser på jorda er jo det ganske bra.

Mange liker dessuten IKEA katalogen veldig godt, ettersom veldig mange er interessert i interiør. Bruk av for mye papir, er dessuten ikke et problem i seg selv om skogen er norsk/(og mange andre land). I Norge øker skogmengden for tiden.

Jeg mener ellers at når det gjelder overdreven frakting av varer ligger løsningen i internasjonale avgifter på drivstoff.

Tor,  18.11.05 08:08

Interressant. Jeg har alltid sett for meg at løsningen er å hogge folk rett ned.

Tor,  18.11.05 09:19

Å lage papir krever forøvrig en hel del strøm, som vi åpenbart har for lite av, ettersom vi ønsker å bygge gasskraftverk. Og når det gjelder kataloger fra USA vil den kanskje få meg til å få lyst på noe dill, men det vil jeg aldri komme til å kjøpe fra USA. Dyr optikk får jeg ikke lyst på av å se i kataloger, for det har jeg lyst på allerede. At sakene jeg kjøpte av dem sist har god avanse har ingenting med saken å gjøre, for dette er penger de allerde har fått. Det er umulig å si at de tjener på å ta noen av disse pengene de allerede har og bruke dem på å sende meg en katalog som ikke vil få meg til å handle noe mer fra dem.

Camilla,  18.11.05 10:41

Enig med Tor. Det er akkurat som lottovinnere som går hen og bruker halve gevinsten på mer lotto fordi de har oppdaget at det går an å vinne.

Tor,  18.11.05 10:49

Hæ?

Jørgen,  18.11.05 12:36

Du skjønte den ikke? Å bruke halve gevinsten på lotto, bare fordi du vet at det går an å vinne, er litt som å bruke halve inntekten på kataloger bare fordi man vet at folk kun kjøper ting de vet eksisterer. Jeg tror det var det som var poenget.

Anders K.,  18.11.05 14:22

Det er litt som skipsredere som bruker halvparten av formuen på hav, så de har noe å rede i. Eventuelt suksessrike pokerspillere som kjøper en hel masse nye kortstokker for gevinsten.
Eller, vent nå litt...

Kristian,  18.11.05 17:16

Dem bedriftøkonomiske økonomiske betrakningene til Tor og Camilla er her på grensen til det flaue. Så jeg sier bare; Tenk litt mer på saken dere! (Hint! Det er flere typer mennesker her i verden)

Anders,  18.11.05 18:09

Hvis de i regnskapet sitt har det slik at hvis en person bruker x dollar hos dem så vil de bruke x dollar på å sende dem en katalog, så er det sannsynlig vis fordi de har regnet ut at i lengde så tjener de på det. Dette fordi en hvis prosent av folk som får katalogen fortsetter å handle hos dem, og de legger igjen mer enn nok penger for å dekke tapet av produksjon og levering av katalogen. Da gambler de så klart på at han kjekke mannen i norge som kjøpte dyrt kamera hos dem sikkert vil ha en katalog. Slik at han på den måten er oppdatert på en enkel og grei måte om hva de har til salgs.

Tor,  18.11.05 22:02

Jeg har tenkt, blant annet på at det finnes flere typer i verden, og jeg tror fortsatt du tar feil. Det er forøvrig ikke et godt argument å si at vi er dumme, og at vi bør tenke mer. Når du ikke kan tilføre noe nytt har diskusjonen stagnert.

Jeg tror litt av problemet ligger i at de ikke er kjent med norske forhold. Jeg tror ikke de vet at for å spare penger på å kjøpe noe fra utlandet når man bor i Norge bør det være noe som koster mer enn kanskje 400 dollar, på grunn av avgiften på fortolling. Husk også at alle som får denne katalogen er folk som har handlet på B&H før, og jeg tror de fleste av disse er relativt ivrige fotografer, som vet hva de vil ha.

Kristian,  20.11.05 12:51

Anders R, ga deg her løsningsforslaget. Og jeg har aldri kalt deg dum. Jeg mener dessuten at noen ganger er slik bombastisk argumentasjon lov. Dette er fordi du argumenter ikke dårlig, det er bare at du antar ting som jeg vanskelig kan benekte, men som jeg ikke tror stemmer. Forøvrig kan det hende at du har rett i denne saken, (trolig ikke etter min mening). Men forklaringene du bruker som mottargument er av typen ad-hoc. "Dette er fotografer og de vet hva de skal ha." (Ha! Som fotografer ikke er som folk flest)
Det kan godt hende at disse mottargumentene dine er riktige.

Men med disse mottargumentene undergraver du hele poenget i artikkelen din; Ettersom du veksler mellom generell reklame-harsellering og dette eksempelet. Eksempelet egner seg ikke til å få fram poenget ditt, som gjerne er mot overdreven reklamebruk, nettopp fordi du har tatt det i forsvar på denne måten.
Jan Ove,  21.11.05 23:34

Skriv navnet FREMPÅ postkassen. La 70 000 postansatte slippe irritasjon og depresjon. Det eneste som skal være oppå postkassen er LOKKET!

Tor,  22.11.05 00:26

Navnet mitt står FREMPÅ postkassen. Forøvrig har jeg slik blokk-postkasse uten lokk.

Tor,  22.11.05 00:27

Jeg mener naturligvis uten LOKK!

Jørgen,  22.11.05 13:20

Jeg aner en liten tendens her. Derfor spør jeg; "Jan Ove, would you like some cheese with that whine?"

Teknisk sett er vel ikke lokket (evt. LOKKET) oppå postkassen. For uten lokket (LOKKET!!) blir det vel vanskelig å snakke om oppå postkassen, og da hadde kanskje heller blitt hetende postkurv eller noe lignende.
Jan Ove,  22.11.05 16:41

En kasse trenger da ikke ha et lokk for å hete kasse. Uansett, ALL informasjon skal være OPPÅ LOKKET. Takk for oppmerksomheten. :)

Tor,  22.11.05 22:48

OPPÅ? For noen timer siden sa du FREMPÅ! Nå må du se å bestemme deg gutt.

Jan Ove,  22.11.05 23:26

kremt...frempå fortsatt såklart...fint med rediger funksjon.

Tor,  22.11.05 23:28

Jasså, du vil endre fakta med tilbakevirkende kraft, så du ser ut som en smarting mens jeg ser ut som jeg ikke kan lese. Det må vi jammen mase på Are om å lage.

Jeg har egentlig aldri klart å holde følge med hvilken stripe som hører til hvilken serie. Kanskje jeg bare burde begynne på begynnelsen.

Her i Edinburgh ringer de på tidlig på morgenen, før du er våken nok til å nekte å slippe dem inn, (eller også hevder å være "postmenn") og så stapper de en reklame for en butikk som er langt, langt, laaaaangt unna der du bor eller som har ingenting å gjøre med meg i hele verden. IKEA-katalogene og denslags gidder de ikke å bære opp: de legger dem bare nederst i trappen, slik at den som vil ha en kan få den. Jeg vet ikke hva som skjer med de som ikke blir adoptert.