Most recent comments
2021 in Books -- a Miscellany
Are, 2 years, 11 months
Moldejazz 2018
Camilla, 5 years, 4 months
Romjulen 2018
Camilla, 5 years, 11 months
Liveblogg nyttårsaften 2017
Tor, 6 years, 11 months
Selvbygger
Camilla, 1 month, 4 weeks
Bekjempelse av skadedyr II
Camilla, 11 months
Kort hår
Tor, 3 years, 11 months
Ravelry
Camilla, 3 years, 6 months
Melody Gardot
Camilla, 5 years, 5 months
Den årlige påske-kommentaren
Tor, 5 years, 8 months
50 book challenge
Camilla, 11 months, 3 weeks
Ten years ago
Nissebading
Tor
Controls
Register
Archive
+ 2004
+ 2005
+ 2006
+ 2007
+ 2008
+ 2009
+ 2010
+ 2011
+ 2012
+ 2013
+ 2014
+ 2015
+ 2016
+ 2017
+ 2018
+ 2019
+ 2020
+ 2021
+ 2022
+ 2023
+ 2024

Argh!

Var det ikke det jeg tenkte. Jeg burde holdt kjeft om hele disse sykkelgreiene. Det hele er jo åpenbart et mandighets-stunt, og nå ender jeg altså opp med å miste mandighet i Eivinds øyne, fordi jeg opprettholder det jeg alltid har sagt om værforbehold. Er det ikke typisk. Jeg mister altså mandighet, til tross for at jeg sier "Hvis det er oppholdsvær prøver jeg å sykle til Molde", som er langt mandigere enn å si "Uavhengig av været slasker jeg rundt i Trondheim til jeg finner det for godt å ta buss til Molde." Det jeg sa var jo faktisk "Det er en viss sannsynlighet for at jeg prøver å sykle til Molde, og avgjørelsen er ikke i mine hender." Jeg er ikke sikker på hvor mange døgn med nedbør vi har i året her i området, men jeg tipper det er under halvparten, særlig om man tar hensyn til sesongvariasjoner.

Ellers kan jeg fortelle at jeg syklet til skolen i dag, og da jeg var kommet omtrent halvveis begynte det å komme kaldt vann inn på ryggen min, på et lite område ca ved min høyre hoft. Det er ekstremt ubehagelig når man stort sett er varm og comfy, og så sniker det seg inn noe kaldt vann på den måten. Og litt senere kom det jammen ned i nakken min også. Æsj og fysj. Det er ikke særlig aktuelt å være utendørs i 18 timer under slike forhold, og det har ikke med utfeiging å gjøre, det har med at selv jeg har et minimum av sane-ness.

Jeg hadde heller ikke tenkt å gå på do uten å gå av sykkelen, som er et av tegnene på at du virkelig har problemer.

Men det som er uavhengig av været er at i morgen klokken ett er det sommerferie, og det er ganske digg. Så blir det spennende å se hva Arne og JP har kokt sammen til eksamen i morgen. Vi tipper på spredningstversnitt, tidsavhengig perturbasjon og kanskje noe magnetfelt eller generell forståelse av spinn eller noe slikt. Arne Brattås sine oppgaver har en tendens til å være litt tricky. De er gjerne av typen "Husk et ekstremt langt uttrykk, og bruk det til å utføre en utledning over ca tre sider, som leder deg til et nytt langt utrykk." Kjekt for den som er glad i husking og utledning, ikke fullt så kjekt for den som tror at å være fysiker dreier seg om å gå i sandaler.

Apropos dette med å være fysiker, under middagen i dag snakket Matteus og jeg om dommedagsvåpen. Så sa Sigrid:

"Hva er det med dere? Dere snakker jo alltid om dommedagsvåpen."

Og vi sa:

"Hvorfor i alle dager har du blitt fysiker om det ikke er for å utvikle dommedagsvåpen?"

Så litt senere snakket Matteus og jeg om hvordan vi skulle vinne nobelprisen, og så sa Sigrid:

"Hvordan i alle dager skal dere vinne alle disse nobelprisene?"

Og vi sa

"Hvorfor i alle dager har du blitt fysiker hvis det verken er for å utvikle dommedagsvåpen eller vinne nobelpriser?"

Noe helt annet:
Slik vinner en teoretisk fysiker nobelpris:

Først får han noen til å gi ham ekstremt mye penger. Så får han noen eksperimentalister og faststoffyrer til å konstruere en partikkelakselerator, og så får han noen mekanikere og litt forskjellig til å bygge den. Så får han eksperimentalistene til å kjøre noen forsøk. Så får han noen DVDer med data fra eksperimentalistene, som han gir videre til noen informatikere, og sier "kan ikke du kikke på dette". Så gjør de det, og så gir de resultatene til teoretikeren, som publiserer dem og hanker inn nobelpriser i øst & vest. Ahh, det blir et behagelig liv.

-Tor Nordam

Comments

Camilla,  08.06.05 21:43

Jeg synes du er tøff uansett, jeg.
Men det hadde vært gøy om du gjorde det.
Selv om jeg er en smule bekymret for semi-trailere og slikt.
Jeg tror jeg er en smule ambivalent til hele greia.
Men du er tøff.

Tor,  08.06.05 21:54

La det forøvrig også være sagt at jeg ikke har bestemt meg for ikke å sykle ennå. Den avgjørelsen tas endelig fredag morgen, etter å ha sjekket værmeldinger kvelden før, og myst på himmelen når jeg står opp på fredag. Og jeg kommer uansett til å stå opp 5 eller noe slikt, som er mandig nok i seg selv.

Jørgen,  08.06.05 22:39

Jeg var fullstendig klar over ditt værforbehold, men våt hadde du blitt uansett. Våt av svette. En annen ting er hvor mye trening du har med å sykle langturer. Det er én ting å sykle en time eller to i strekk. Noe helt annet blir det å sitte en hel dag på sykkelsetet. Hvis du ikke har prøvd deg på noen langturer, kunne det ha blitt en småkjip opplevelse med et par overraskelser. Utstyr er også viktig. Med mindre du hadde planlagt å ta det som en telttur over flere dager, så hadde det vært smart å skaffe seg skikkelig klær, og ikke bare bruke en tilfeldig jakke og bukse. En av fjellvettreglene nevner at man ikke skal legge ut på langtur uten trening, og det tror jeg gjelder i dette tilfellet også. Det er mer som skal til enn bare litt god kondisjon.

For å snakke om noe annet; Sigrid har visst ikke skjønt hva fysikere egentlig driver med, har hun vel?

Tore,  09.06.05 00:47

Poncho.

Are,  09.06.05 03:38

Jørgen, jeg og Kristine klarte fint den turen - vi tok den riktignok med to overnattinger, men det gikk rimelig sakte unna, og da måtte vi jo også dra med oss telt og soveposer og alt det der. Jeg tror ikke Tor er i noen verre fysisk forfatning enn hva jeg var dengang. Ikke ladet vi opp med noen langtur heller, og den eneste konsekvensen av dét var en veldig sår rumpe. He he.

Jørgen,  09.06.05 11:17

Tre døgn er ikke det samme som 18 timer.

Are,  09.06.05 11:34

Det var strengt tatt ~2,25 døgn; vi syklet ikke hele dagen lang og vi holdt lavt tempo, ergo er det ikke noe problem å gjøre det unna på 18 timer hvis man virkelig vil. Det er i alle fall ingen grunn til å la være å prøve.

Med andre ord er jeg uenig i at det er mer som skal til enn litt god kondisjon.

Jørgen,  09.06.05 14:54

Siden du absolutt skal krangle:

"...ergo er det ikke noe problem å gjøre det unna på 18 timer hvis man virkelig vil." Her presiserer du jo faktisk at det er mer enn bare litt god kondisjon som skal til. Ellers så vil jeg si at den konklusjonen din er noe forhastet. Har man sagt A får man si B, men har man erfart A, har man ikke nødvendigvis erfart B.

"Det er i alle fall ingen grunn til å la være å prøve."
Tor kommer ikke til å prøve om det regner. Er regnvær en grunn til å la være?

Du fikk sår rumpe av å sykle i rolig tempo i noe du beskriver som "ikke hele dagen lang" som da sikkert er noe sånt som seks timer på setet, spredd utover en hel dag? Hvordan blir det da å sykle i hurtigere tempo, med få korte pauser og uten 7-9 timers hvile (les: søvn)? Forøvrig; en sovepose veier mellom én og to kilogram, og et telt ikke så mye mer, "og alt det der" regner jeg med betyr mat som, for to dager, ikke burde veie så mye mer enn to kilo det heller. I alle fall ikke om dere hadde vært smarte og tenkt at dere kom til å passere matvarforretninger på veien, som sikkert var åpne siden dere ikke syklet hele dagen lang. Legg til litt rene klær og en del nødvendig utstyr, så burde det ikke komme noe særlig over ti kilo, som er ganske overkommelig.

Jeg bare påpekte at det ofte er dumt å ta slike greier på sparket, ikke at det er umulig. Som et eksempel på idiotisk spontanoppførsel kan jeg jo nevne de lure folka som trodde det var en god idé å krabbe opp Trollstigen. Jada, kjempesmart. Selvfølgelig er det mulig. Ser for meg en gammel krok av en fyr som kniper igjen det ene øyet og sier til de uhyre smarte folka: "Jadda, selv krabbet jeg opp Trollstigen en gang i søttifire. Brukte riktig nok sju døgn, men så tok jeg det med ro. Fikk bare litt såre knær. Dere burde greie det i løpet av en dag. Jeg hadde jo med telt og hele pakka" men det er ikke poenget. Det jeg vil frem til er at jeg tror det er lurt av Tor å sette seg forbehold om godt vær for å sykle, men med litt planlegging hadde han ikke trengt å la seg stoppe av regnvær. Hvis Tor lar seg stoppe av regn, er det ikke fordi han er redd for regnvær, men fordi han har for dårlige klær som slipper inn vann (men kanskje litt fordi han er ei lita jente som synes kaldt vann på kroppen er "uuuh! så ekkelt" :-P for det blir jo fort varmt). Dermed kan jeg med rette si at det kreves mer enn bare god kondisjon. Det hjelper fint lite, uansett hvor uenig du er. Planlegging, gode klær, lyst og vilje til å gjennomføre, en god sykkel som ikke veier 400kg og rekke andre ting er også viktig.

Jørgen,  09.06.05 15:03

Ti kilo hver, altså.

Tor,  09.06.05 15:30

Hmm. Jeg må bare innrømme at jeg føler et visst press nå.

Jørgen,  09.06.05 15:40

Det var ikke meningen. :)

Are,  09.06.05 23:15

Men Jørgen, du virker så pessimistisk! Om du så synes dette smaker av overmot trodde jeg ikke man skulle bekymre seg for slikt før man ble godt over førti. Det er jo ikke Tour de France det er snakk om. Så lenge det ikke er fare for liv og lemmer er det min oppfatning at man skal kjøre på med påfunn som dette.
Jeg skal ikke kverulere videre, dette er primært et holdningsspørsmål og ikke et faktaspørsmål for meg.

Jørgen,  09.06.05 23:26

Du vet, hvordan teksten fremstår for leseren, avhenger av hvordan leseren forestiller seg at stemmen i teksten er.

Jeg er ikke pessimistisk. Jeg har aldri sagt noe om overmot. Jeg har aldri nevnt Tour de France i denne sammenhengen. Jeg har ikke sagt at Tor ikke skal gjennomføre dette. Jeg sa bare at det trengs mer enn litt god kondisjon. Det vil si, hvis Tor avlyser på grunn av været, så er jeg litt i tvil om hvor lysten Tor faktisk er på å gjennomføre dette, men jeg kan selvsagt forstå at det ideelle for Tor ville ha vært sol, med lett overskyet, fin temperatur, null trafikk osv. Jeg hadde ikke tenkt å fremstå som om jeg presser Tor til å gjøre noe han egentlig ikke vil, men OK. Alt Tor finner på for å unngå turen, blir bare en unnskyldning for å slippe. Om man virkelig vil, så kan man. Det er derfor jeg sier det kreves mer enn bare god kondisjon. Om man ikke er helt sikker på om man vil gjennomføre noe, er det letter å finne på unnskyldninger for å slippe. Holdning, fakta, kall det hva du vil.

Are,  10.06.05 00:03

Jeg hadde inntrykk av at din innvending først og fremst dreide seg om manglende forberedelser. Da var min reaksjon "er det solskinn, så sett i gang, en trenger ikke store forberedelser for å prøve seg på slikt". Såfremt været er OK, er jo motivasjonen der fra Tors side, og jeg ser ikke at det er noe problem å ikke sykle hvis været er uggent. Når man tar en tur for morro skyld er det legitimt å la være hvis været sørger for at det ikke blir særlig morro.

Det er nok fort gjort at en tekst oppfattes som mer negativ enn den er ment, men det er jo også et spørsmål om hvordan man formulerer seg, og ikke bare et spørsmål om hvordan leseren leser.

Camilla,  10.06.05 00:12

Jeg er ikke enig, Jørgen. Det er akkurat som Galtung sa: hvis man ønsker noe, bør man være i stand til å si under hvilke omstendigheter man ikke ønsker det. Og om man ikke ønsker noe, bør man være i stand til å si under hvilke omstendigheter man ville ønske seg det. Eventuelt bytt ut "ønske" med "vil gjøre".
Det betyr ikke at han egentlig ikke har lyst til å sykle og derfor leter etter unnskyldninger, men at han har satt opp betingelser for når han vil gjøre noe og når han ikke vil.

Camilla,  10.06.05 00:17

Are og Jørgen: jeg henviser forresten til min post om narratologi.
Tore,  10.06.05 01:17

..for en idiotisk diskusjon.

Det var da meningen å gjøre dette fordi det hadde vært en koselig ting å gjøre, ikke for å bevise at han kan. Regnvær og kaldt og faen er mer enn god nok grunn til å la være.

Jørgen, du har vært i forcen, det er juks :)

Eivind,  10.06.05 02:48

For noen folk! Bare for å få slutt på dette tar jeg egenhendig og sykler til Molde! Og jeg tar ikke værforbehold.

Snakkes om 24 timer.

Jørgen,  10.06.05 11:30

Hehe, endelig. Det har vært min onde plan hele tiden. Jeg skulle starte en hel meningsløs og unødvendig diskusjon som skulle ende i at Eivind sykler til Molde for å få slutt på tullet. Bwuahahaha!!!

Camilla: Jeg forstår hva du mener, men jeg mener fortsatt at om man virkelig vil, så går det. Som Are så fint skrev, dette er primært et holdningsspørsmål og ikke et faktaspørsmål for meg. For å si det sånn, om dette hadde vært et veddemål, hadde jeg aldri tillatt værforbehold, men det er en helt annen sak.

Tore: Jeg stiller meg litt tvilende til hvorvidt det ville ha blitt en kosetur, med eller uten sol. De gangene Tor og jeg har snakket om en slik tur, har det vært fordi vi synes det ville ha vært litt barskt og kult, ikke koselig. Men det er selvsagt uendelig mye mer koselig med sol enn regn.

Are: Jeg vet jeg skriver en del feil selv, men moro med to r-er, det er sjelden en tastefeil. Det er slikt de driver med i Oslo. Fy, skam seg! Og ja, jeg vet at formuleringen også har en del å si.

Eivind: Gi meg alle pengene dine før du drar, da. I tilfelle du ikke kommer frem.

Eivind,  10.06.05 13:14

Egentlig synes jeg det høres mye jævligere ut å sykle til Molde i stekende sol enn i litt duskregn. Regn er mye koseligere også.

"Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær", osv.
Det er ikke noe tøft å ikke sykle til Molde!

Tore: det er forresten bevist at folk ikke blir noe tøffere av å være i forcen - snarere tvert imot.
Category
Miscellaneous
Tags
Views
4622