Most recent comments
2021 in Books -- a Miscellany
Are, 2 years, 11 months
Moldejazz 2018
Camilla, 5 years, 4 months
Romjulen 2018
Camilla, 5 years, 11 months
Liveblogg nyttårsaften 2017
Tor, 6 years, 11 months
Selvbygger
Camilla, 1 month, 4 weeks
Bekjempelse av skadedyr II
Camilla, 11 months
Kort hår
Tor, 3 years, 11 months
Ravelry
Camilla, 3 years, 6 months
Melody Gardot
Camilla, 5 years, 5 months
Den årlige påske-kommentaren
Tor, 5 years, 8 months
50 book challenge
Camilla, 11 months, 3 weeks
Ten years ago
Nissebading
Tor
Controls
Register
Archive
+ 2004
+ 2005
+ 2006
+ 2007
+ 2008
+ 2009
+ 2010
+ 2011
+ 2012
+ 2013
+ 2014
+ 2015
+ 2016
+ 2017
+ 2018
+ 2019
+ 2020
+ 2021
+ 2022
+ 2023
+ 2024

Pappkoppekvivalenter

I dag er jeg rimelig fornøyd med meg selv. Jeg var nemlig på lesesalen klokken 08.05, noe som antagelig er årsbeste. Dette markerer da at jeg offisielt har begynt innspurten på masteroppgaven min. I forrige uke sa jeg til veilederen min, i en spøkefull tone, at jeg hadde vurdert å begynne å bli stresset, og da svarte han at det burde jeg vurdert for lenge siden. Og så lo han etterpå. Men antagelig er det en kjerne av sannhet i dette, og derfor er jeg fra nå av stresset.

Ikke slik stresset at jeg sitter og rister og ikke får gjort noe, så klart, det er bare tull, men akkurat sånn passe stresset at jeg føler at jeg kan være mer enn normalt asosial, og, som dere sikkert har merket, at jeg ikke føler meg forpliktet til å skrive artikkel hver dag. Men fortsatt noen ganger i uken. Det er i alle fall målet.

Det blir ofte litt tilfeldig dette med artikler. Av og til strømmer det på med gode idéer, og da er det som regel lett å skrive relativt langt på kort tid. Hvis man derimot ikke har noen gode idéer er det mulig å kompensere for dette ved å bruke lang tid, og det er denne typen artikler som kommer til å falle ut nå fremover. Så hvem vet, kanskje vil den gjennomsnittlige kvaliteten stige.

Men jo, jeg var altså på skolen veldig tidlig i dag, og nå sitter jeg da altså her og prøver å våkne litt, med en kopp usedvanlig stygg kaffebar-kaffe. Og da kom jeg til å tenke på noe interessant. Etter mange år som en miljøsynder, uten for eksempel noe særlig kildesortering, har nemlig NTNU-kommet på at de skal bli et miljøuniversitet. Et av tiltakene er at de selger en miljø-kopp, som er en slik termokopp med lokk, til 15 kroner. Idéen er så at de som kjøper kaffe skal bruke denne koppen i stedet for pappkopp, og kaffen koster derfor 7 kroner i egen kopp, mot 8 i pappkopp.

Nå nylig er det imidlertid en eller annen smarting som har regnet ut at det kreves omtrent like mye energi å varme opp en halvliter varmt vann, som det koster å lage én pappkopp. Så moralen er altså at hvis du skyller koppen din i varmt vann mellom hver bruk, skal det ikke mye til for at hele vinninga går opp i spinninga, som de sa i gamle dager.

Jeg passet på å bruke veldig lite vann til å skylle koppen min i dag, men så brukte jeg antagelig flere tusen pappkoppekvivalenter da jeg tok heisen fem etasjer ned i U1 for å kjøpe kaffe. Jeg fikk i grunnen litt dårlig samvittighet da jeg kom på hva jeg egentlig gjorde, og så tok jeg trappene opp igjen, men jeg må nok drikke mye miljøkaffe for å veie opp for den heisturen.

-Tor Nordam

Comments

B,  05.05.08 09:48

Ekshaleringen og økt pulsaktivitet slapp sikkert ut karbon verd noen pappkopper det også.

Det er grenser for når det er selvpålagt redusert forbruk og når det går over til miljønarsisistiske nevroser.

Det er merkelig hvordan mange av disse utregningene og vitenskapelige alibiene som skal rettferdiggjøre personlig pietisering egentlig bare appelerer til hjertet og ikke hjernen.

Det kan sikkert føles riktig å spare en pappkopp, men pappkopper, selv pappkopper med voks tror jeg er naturens minste problem. (Legg merke til "tror".)
Mennesket har åpenbart vanskelig for å konsentrere seg om makroårsakene og blander for mye estetisk miljøvern med kritisk miljøvern.

Hvis høna er eggets måte å lage nye egg på spiller det ingen rolle at høna er litt skitten så lenge det ikke forringer hønas evne å produsere en majoritet av friske egg.
Det andre elementet er habitatet, men jeg tror ikke at pappkopper ødelegger habitat hverken i produksjon eller avfall.
Mellomstadiet, forbruk er åpenbart ødeleggende for moralen.

Selv om du slutter å bruke alt som virker forstyrrende for selvbildet ditt og begynner som øko-nøytral selvdyrkende bonde vil ditt bidrag være bortkastet.
Siden de som driver høyt forbruk ikke vil la seg inspirere.

Bruk så mange pappkopper du vil så lenge du hjelper å skaffe til verden fusjonskraft og kommer i maktposisjon sånn at man kan stoppe den fosile økonomien. :)

Tor,  05.05.08 10:24

Hmm. Jeg tror egentlig at jeg er såpass dekadent at den egentlige grunnen til at jeg ikke liker pappkopper er at det er mye mer behagelig å drikke av en ekte kopp.

Eivind,  05.05.08 10:47

Det føles miljømessig feil å bruke pappkopper, selv om de ofte er veldig praktiske. Synes godt at Tor, som er en storforbruker av kaffe, kan bruke termokopper uten å klassifiseres som en miljøfanatiker. Kan det virkelig stemme det at "vinninga går opp i spinninga" når man skyller en termokopp med litt vann? Jeg er ingen fysiker, men synes det høres underlig ut. Dessuten funker det vel like godt å skylle en slik kopp med kaldt vann som med varmt, med mindre kafferestene står og størkner over natta?

B,  05.05.08 10:46

for å svare på det må man være en termo-fysiker.

Ulf,  05.05.08 11:12

Lurer på hvor mange pappkopper hærverket på Gamle Bybro tilsvarer.

Hanna Maja,  05.05.08 11:15

Det går også an å ha med sin egen kopp og fremdeles få miljøkopp-pris på kaffen. Mye bedre og mer miljøvennlig med eget krus, og så har du muligheten til å ta litt mer kaffe. Yay!

B,  05.05.08 11:43

morsomt at min kommentar på Eivinds innlegg havner et minutt før Eivinds post siden jeg leste den før jeg skrev min. Is it space time continuacy gone crazy?

Jørgen,  05.05.08 13:06

Jeg likte den biten med heisen.

Kristian,  05.05.08 16:01

Björn Inge; du har selvsagt rett.

Det er nettopp sånne tiltak som dette, som gjör at når ekte politikere virkelig vil gjöre noe, som å forby bensinbiler, blir mött med beskyldninger om miljömoralisme.

Ja til pappkopp, nei til biler!

Jørgen,  05.05.08 16:21

Enig. Det var derfor jeg likte biten om heisen.

Tor,  05.05.08 19:03

Jeg sier naturligvis nei til pappkopp og nei til biler, men det er nå bare meg.

Kjellove,  05.05.08 20:42

AOL!

Sigrid,  05.05.08 23:06

Jeg nekter å tro at energibruken ved det å bruke samme kopp, som du skyller i (varmt) vann mellom hver bruk, tilsvarer det å kjøpe en ny pappkopp hver gang du ska ha en kopp kaffe. Produksjon av pappkopper er en ting, en annen er mengden treverk som skal til, og selvfølgelig alle de andre bestanddelene koppen består av. I tillegg kommer ikke minst avfallsproblemet, den kanskje vanskeligste utfordringen i alle miljøspørsmål- og også det som oftest utelates i den totale regningen. Hvor mye energi kreves egentlig for å skylle en kopp i varmt vann (60 grader) i la oss si ca. ett min....?

Kjellove,  05.05.08 23:22

I ett minutt? Skal du ha vårrengjøring?

Tor,  06.05.08 00:13

Hvis du har kranen på full drus i ett minutt bruker du sikkert noe slikt som ti liter vann, som naturligvis er altfor mye. Men det er i alle fall bare å gjøre matematikken for å finne ut hvor mye energi som kreves for å varme opp vannet. Du er fysiker, er du ikke?

B,  06.05.08 09:42

Av en eller annen grunn tror jeg ikke pappkopper er laget av Teak eller Mahogany eller den slags og det er ikke nødvendigvis negativt å lage papir.

Det fine med industrialiseringen er at man kan lage ti tusen kopper i minuttet, det dumme med industrialiseringen er at man kan lage ti tusen kopper i minuttet.

Men å skylle en kopp i varmt vann i ett minutt fremfor å fylle opp vaskekummen i et halvt minutt og så vaske mange kopper er vel en åpenlys forskjell og også en hendig analogi i forholdet å skylle en kopp i varmt vann og produsere ti tusen kopper.

Jørgen,  06.05.08 14:48

Faen da! Litt bakterier er jo bare sunt for immunforsvaret. Trenger jo ikke skylle koppen hver gang du har brukt den. Kraist!

Anders K.,  06.05.08 14:56

60 grader i ett minutt høres ut som et ambisiøst prosjekt. TINE har sagt masse som ikke er sant opp igjennom tidene, men i 2003 sa de i alle fall til ei jeg kjenner, som spurte deres informasjonsavdeling direkte, at man ikke skal skylle melkekartongene i varmt vann. Da ødelegges det vokslaget inni, og det koster flere hektar regnskog, eventuelt flere kilo CO2, for å lage nytt. Det er rart at de ikke har sagt fra om dette før, for alle gjør jo det, selv om det åpenbart ikke er vits i. Men uansett -- Det samme gjelder kanskje for pappkopper?

Hanna Maja,  06.05.08 15:40

Skal du bruke melkekartongene på nytt da? Tror kanskje det har noe å gjøre med at det ikke er nødvendig at kartongene ikke trenger å være så rene, så da kan man like godt spare energi og bruke kaldt vann.

JA! Bruk trappa! Heis er for skadede og syke.

B,  06.05.08 16:19

Anders: er dette en ny tulleanekdote ala asiater har et par ribbein mindre?

Kristian,  06.05.08 17:31

Poenget her er jo ikke om det er best å skylle kopper eller bruke pappkopper.
Poenget er at det ikke spiller noen rolle om det ene er bedre enn det andre.
Hele problematikken er en distraksjon.

Anders K.,  07.05.08 12:02

HM: ikke er nødvendig at kartongene ikke trenger å være så rene, så da kan man like godt spare energi og bruke kaldt vann. Ja, det er det jeg mener og. Skylinga er kanskje bare for å slippe den kvalme melkelukta.

Kristian: Det kan vel ikke kalles en problematikk, egentlig. Et tema, kanskje, men ikke en problematikk, og gjerne en distraksjon.

BI: Neida, dette kommer fra TINEs informasjonsavdeling, ikke Revolverjournalens leksikon. Men min erfaring er at det ikke er så stor forskjell.

B,  07.05.08 13:00

Revolverjournalen er skrekkeksempelet hva yttringsfriheten kan føre til.

Kristian,  07.05.08 13:26

Anders K: Du har rett, det er bare et tema. Jeg angriper ikke at det diskuteres på Calcuttagutta, men at fokuset i media og samfunnet ofte er på pappkopp-planet.

Eivind,  07.05.08 13:44

Heldigvis for miljøet ble Revolverjournalen trykket på brukte damebind.

Are,  07.05.08 13:59

Jeg har skylt omtrent tre melkekartonger med varmt vann i mitt liv, og de hadde alle stått fem måneder i kjøleskapet... Kaldt vann gjør jobben.

Bruk en ordentlig kopp, ta trappa, ta ut mobilladeren fra stikkontakten, sett ned gulvvarmen noen hakk, fly litt mindre, kjøp CO2-kvoter når du flyr, kjør kollektivt. Det er ikke voldsomt anstrengende (energikrevende, ha ha) å ha energiforbruk i bakhodet i alt man gjør.

B,  07.05.08 14:43

I think you just missed the point.

Kristian,  08.05.08 00:09

Ja, noen av punktene Are nevnte er rimelig nok, som det med kollektivt og flying. Andre punkter er, og blir, ritualer, som du egentlig bør holde for deg selv. Kanskje du får betalt for det i ditt neste liv.

Det er litt som mitt behov for å skru av og på lyset ti ganger før jeg legger meg ( tulla, men jeg har sikkert noe sånt jeg også, en sånn ting som din mobilader).

Kristian,  08.05.08 00:11

Vil også påpeke at jeg primært prøvde å være morsom i forrige avsnitt og regner med at du egentlig ikke blir fornærmet.

Tor,  08.05.08 00:41

Man bør bruke ordentlig kopp fordi det er ubehagelig å drikke av en pappkopp, man bør ta trappa fordi det er sunt, man bør ta ut mobilladeren fordi det ikke er noe poeng i å la den stå i, og man bør sette ned varmen for å herde seg.

Pluss at det med varmen tror jeg faktisk utgjør en del.

Kristian,  08.05.08 11:16

Det er selvsagt riktig Tor at det er bra å gå i trappa og ta ut mobiladeren

For meg handler denne diskusjon om å skille mellom hvilken budskap man pröver å si til hele samfunnet, med den motivasjon at verden er i fare og hva som er småborgerlig snusfornuft.

Man må skille mellom hva som er fornuftig å läre barn å gjöre, og hva man skal spre som budskap. Det er ingen grunn til å provosere fram unödvendige motreaksjoner, klimaet er alt for viktig for det.

Jeg vet ingen av oss jobber i store medier, men hva vi trekker fram i diskusjoner og samtaler med andre vil bidra til å diffundere utover samfunnet. Vi har ikke råd til miljösnobberi.

Knut,  08.05.08 11:31

Ja, ikke ha ting i stikkontakter som ikke brukes! Det bruker energi helt uten grunn. Impedansen dreper trær, ned med impedansen!

Tor,  09.06.10 08:54

Jeg vil ha en t-skjorte det står

Impedansen dreper trær!

på.

Camilla,  09.06.10 09:07

Vel, vi har en cafépress-shop.

Knut,  11.06.10 15:24

Bring it =)